Saturday 9 July 2011

Sinopsis Jurnal

Berdasarkan kajian yang dijalankan seperti yang dinyatakan di dalam jurnal http://eprints.uthm.edu.my/445/1/Zurina_Yasak_(Dekan2010).pdf, tahap kekerapan penggunaan ICT ataupun perisian Pendidikan Sains di kalangan guru-guru Sains berada di tahap sederhana. Kajian juga mendapati pengaplikasiannya semakin merosot berbanding tahun 2004. Walau bagaimanapun, guru-guru mengakui bahawa penggunaan ICT di dalam kelas terutamanya di dalam subjek Sains dapat membantu meningkatkan pengetahuan dan kefahaman murid melalui  elemen-elemen grafik, animasi dan audio yang menarik berbanding buku teks. Penggunaan perisian Pendidikan Sains yang dibekalkan ke sekolah ini juga diakui banyak membantu murid-murid berfikir secara kritis dan kreatif selain dapat menghidupkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang lebih ceria namun begitu guru-guru seperti tidak berkeyakinan dengan kemampuan perisian yang dibekalkan tersebut dengan kurangnya penggunaan di dalam kelas. Oleh itu, guru-guru perlu diberi peluang serta ruang untuk menggunakan perisian tersebut secara optimum demi membentuk insan yang kreatif dan inovatif pada masa hadapan.


4 comments:

  1. bestnya mcm dok makmal sains la..

    ReplyDelete
  2. berinformasi....

    ReplyDelete
  3. Guru-guru perlu memanafaatkan segala kemudahan yang ada di sekolah masing-masing.....

    ReplyDelete